USA-Oost-West-per-camper.reismee.nl

van Blanding via Hovenweep naar Mancos (Colorado)

Vandaag wilden we naar Hovenweep National Monument, een kleine kloof met indianenruines uit plm. 1300, niet zo bekend vandaar dat het er heerlijk rustig was. Met hulp van de campingbeheerder binnenwegroutes uitgevogeld, hier en daar zelfs een stukje ;dirt road; gravel in dit geval, al probeerde onze tomtom ons een paar keer een zandweg in te praten. Een heel verlaten gebied, met veel natuur en dieren, vijf keer iets dat volgens ons een prairiedog was, veel grote roofvogels. Ergens midden in niemandsland ineens de Hatch Tradingpost, historie. Ieder park,of monument, hoe klein ook, heeft een visitorcenter, dus daar eerst maar wat folders en info opgehaald. Ook hier was de parkenpas weer geldig, daar hebben we weer veel plezier van. De ruines waren erg mooi, hoe kregen de mensen dat in die tijd voor elkaar, het waren de Anasazi, een volk dat plotseling verdwenen is, er bestaan verschillende theorien over het hoe en waarom, van droogte tot kannibalisme. We hebben zo;n 2 uur rond de kloof gelopen en erin afgedaald, niet zo diep 30 m. Daarna weer gaan rijden richting Cortez in Colorado, weer binnendoor langs deCanyons of the Ancients, een indianenvolk waar ookweinig over bekend is, alleen dat ze koren verbouwden en manden maakten, ze leefden daar van 1500 voor Chr. tot 700 na Chr. Erg interessant allemaal. We reden daar trouwens met een enorme knal Colorado binnen, waar de weg van Utah eindigde en die van Col. begon vlogen we over een wildrooster heen en werden gewoon even gelanceerd. Dit gebied heet de Four Corners omdat hier 4 staten aan elkaar grenzen ( voor de liefhebber: Utah, Colorado, Arizona en New Mexico.) In Mancos nog wat boodschappen gedaan en bij de liquorstore de bier en wijn (eindelijk) voorraad aangevuld.Eerste keus camping was nog dicht, nu staan we op A & A . (heel eigenaardig, de eigenaren heten Bob en Becky ) Mesa Verde RV Park Vanavond gebakken wilde Alaska zamfilet, pittige rijst en sla gegeten

route: in Blanding de 191 richting Bluff

linksaf na White Mesahwy 262 overgaand in countryroad 414

na Hatch Trading Post countryroad 401, daarna 403 naar Hovenweep

de 10 richting Lowry Pueblo, de BB naar de hwy 491, linksaf de 184 naar Dolores en Mancos